loading...

دایره مینا

منتخب آثار دکتر حمید رضا ابراهیم زاده

بازدید : 1
شنبه 19 بهمن 1403 زمان : 19:11
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دایره مینا

فراخوان نیازمندی

بسم الله الرحمن الرحیم

الشَیطانُ یَعِدُکُمُ الفَقر و یَأمُرُکُم بِالفَحشا و اللهُ یَعِدُکُم مَغفِرةً مِنهُ و فَضلا...! بقره ۲۶۸
شیطان از هر طبقه‌ی فکری و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و... انسان‌ها به نیاز مندی‌های کاذب فرا می‌خواند و از سویی دیگر فراخوان خداوند از انسان‌ها برای آمرزش ولطف دو روش مرسوم برای تبلیغات انتخابات زندگی بشری است!
دریچه نیازمندی‌های انسانی به حسگرها و آستانه‌های حسی او متصل است.

حسگرهایی همچون چشم برای دیدن و گوش برای شنیدن و زبان برای چشیدن و بینی برای بوییدن ولامسه برای لمس کردن و دل برای درک و فهم نامحسوسات عاطفی و... در انسان وجود دارد.
پیرو آن مسئولیت حس گرها نیز مشخص گردیده است که حضرت حق در سوره اسرا می‌فرماید:

و لاتقف مالیس لک به علم‌‌ان‌السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا ! سوره اسرا 36

گوش و چشم و دل و همه دریچه‌ها مسئولیت‌هایی دارند که باید پاسخگو باشند و این مسئولیت‌ها به علت توان تکلیف نسبت به مطالباتشان محرز می‌گردد.

چشم می‌خواهدکه که از دیدنی‌ها آگاه شود و یا از آن لذت ببرد.
گوش می‌خواهد شنیدنی‌هایی را بشنود و یاکالبد را به لذت برساند.
لذت خواهی کالبد درواقع توقع روحانی است .

ارواح کوچک و نحیف کالبد گرایی بیشتری دارند و گمان‌می‌برند جاودانگی در لذت خواهی‌های کالبدی است درحالی که لذت خواهی‌های بدوی کالبد یا وحاشت بشری آغازین کالبدشان را ضعیف تر و روح را حقیرتر و مایوس تر رها می‌کند.
حال اگر بازار توقعات انسان، نیازهایی باشد که روح را مایوس و افسرده کند انسان تحقیر می‌شود!
و نیازمندی‌های کالبدیش را بیشتر و
بیشتر کند روح نیز محدود تر و حقیر تر و محقر تر می‌شود و سرانجام در اوج دارایی، نداری اش رقم می‌خورد و البته این خوش بینی بسیار کم رخ می‌دهد.
ممکن است سودای خام انسان هرگز به دارایی مورد توقعش نرسد و بی گمان هیچ قارونی نیز جاودانه نمی‌ماند.!
یا ایها الناس ! انتم الفقرا الی الله والله هو الغنی الحمید. سوره فاطر15
انسان نیازمند به تکامل و بلوغ و پویایی است.! تکاملی که درشکوفایی و جاودانگیش نقش دارد.
در حالیکه انسان بشدت از، از دست دادن می‌ترسد!
ترس از دست دادن هر چیز و‌ پدیده و کسی
انسان ضعیف را به دروغ و خیانت و گناهان می‌کشاند
و طمع بدست آوردن هر چیزی و هرپست ومقام ومنزلت و سرمانه و ثروت و خواسته‌‌‌ای او را به جنایت و دروغ و حقارت و گناهان بیشتری تشویق
می‌کند
این
روش رویا رویی با ترس از دست دادن و طمع بدست آوردن است که انسان را به گروه‌های بد و خوب تقسیم می‌کند .
گویا کاتالیزور خالص سازی انسان در این جغرافیا جانمایی شده است. پایتخت حکومت بدن دل انسان است!

انسان با پارسایی و نجابت و امانتداری و مسئولیت پذیری و تعهد وتخصص و تقید واحتیاط قیمت می‌یابد.

انسان‌ها با پارسایی و رفتارهای نیک فردی و اجتماعی هویت می‌یابند و انسانهایی که با رفتارهای زشت و آلوده به ریا و تزویر و زر و زور درجامعه به شهرت می‌رسند و هویت می‌یابند از ناتوان و نادرستی خویش می‌رنجند.
حال آنکه در این گذار شیطان می‌خواهد برای انسان نیازمندی‌های کاذب بیافریند و او را تحقیر کند!
از این رو حضرت حق در سوره انعام می‌فرماید ؛ قل الله ثم ذرهم... انعام 91

خدا را بخوان و سپس همه چیز را وا گذار.
خدا مهمترین سرمایه و پشتوانه و تنهاترین ثروت و پشتیبان و تنها نیاز واقعی انسان است.
در این گرانیگاه دگرگونی در ذائقه انسان رخ می‌دهد و تمنیات کالبدی انسان و وسوسه‌های شیطانی، ابزار و اسباب فریبش می‌شود.
توهم و غرور؛ در انسان
ضعیف او را به باتلاق حقارت و ورطه نابودی و ناامیدی رهنمون می‌کند.
و انسان کالبد گرا به اوج حقارت می‌رسد و شیطان نیز از او چنین می‌خواهد.
از سویی دیگر دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم رحم رشد و تکامل انسان بوده و‌ گذرگاهی بیش نیست.
رحم دنیا مقطعی بوده و جای ماندن و جاودانگی نیست.
و انسان فهیم و خردمند می‌داند که بدست آوردن نیازمندی‌ها و توشه‌ها باید تلاش کند .

توشه‌هایی که در رخ پذیری و چهره پردازی و صورت پذیری اش تاثیر بسزایی می‌گذارد.
انسان هر چه بهتر
و بیشتر خدا گونه رفتار کند زیباتر خواهد شد و جاودانگی زیبایی‌ها و دارایی‌هایش نیز محرز خواهد بود.
انسانی که در لحظه نفخه صور بی چیز و فرومایه باشد
افلیج و ناقص و ذلیل رخ می‌نمایاند...
چهره‌های واقعی و ابدی انسان با رفتارها
و پندارها و گفتارهایی رقم می‌خورد که در رحم این دنیا خوب تغذیه کرده باشد و عناصر و هورمون‌ها و ویتامین‌ها یا توشه‌های لازم را برداشته باشد.
انسان خردمند و خداگونه با التزام عملی نسبت به باورهای راستین خود حرکت می‌کند .

ایمان و عمل صالح او در واقع توشه راه و حرکت در مسیر حق و پایداری است

انسان خردمند و خداگونه در این مسیر خود را به رستگاری ونجات و آرامش می‌رساند و در نزد خدا آرام و قرارمی‌گیرد.

یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی اربک راضیه المرضیه فادخلی جنتی وادخلی فی عبادی . سوره فجر27-30
اما شیطان دلش نمی‌خواهد انسان
بی نیاز در دنیا وجود داشته باشد و حرکت انسان در مسیر باورهای راستین و التزام عملی به نیکوکاری شیطان را نامید و منزوی می‌کند.

و اگرچه انسان همواره باید از شیطان به خدا پناه ببرد و خود را نسبت به وسوسه‌های او بی نیاز بداند.

و الی الله المصیر

حمیدرضاابراهیم زاده

۲۶ بهمن ۱۴۰۲

تمامی‌حقوق مربوط به این اثر در انحصار مولف محفوظ می‌باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 2
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 373
  • بازدید سال : 1187
  • بازدید کلی : 41586
  • کدهای اختصاصی